Nou comunicat sobre les activitats de l’”Hermandad de Antiguos Caballeros Legionarios”

El passat mes d’octubre vam rebre la notícia que el Consorci de la Zona Franca, amb el beneplàcit de l’Ajuntament de Barcelona, cedia gratuïtament 5.000m2 de terrenys públics de Sant Andreu a l’Hermandad de Antiguos Caballeros Legionarios. La CUP hem mostrat reiteradament el nostre desacord envers aquesta cessió i volem fer públiques les noves informacions que hem obtingut de part de fonts diverses.

Es tracta d’un conjunt de fotografies realitzades a l’Escola Eulàlia Bota. Des d’aquest centre d’educació primària, podem veure que els Antiguos Legionarios desenvolupen una desfilada militar de dalt a baix: van vestits d’uniforme, enarboren la seva bandera i llueixen armament. A més a més, en una de les fotografies –vegeu la segona-, podem distingir clarament que els antics militars mostren l’espectacle a un infant.

Davant d’aquesta situació, volem recordar que l’Hermandad de Antiguos Caballeros Legionarios és un col·lectiu militar, creat pel dictador Francisco Franco. La CUP de Sant Andreu considerem impensable oferir espais públics a cap organització d’ideologia feixista, i els Legionarios en són un exemple ben evident.

Entenem que els equipaments públics s’han de destinar a aquelles iniciatives que enriqueixen la convivència dels veïns i veïnes, tant a nivell social com cultural. Per aquest motiu, pensem que les desfilades militars dels Legionarios no són una activitat adient per dur a terme als espais de tothom: lluny d’esdevenir una font d’enriquiment social per Sant Andreu, les seves accions normalitzen el militarisme i l’orgull per la possessió d’armament, tot fent apologia de la cultura de la mort.

A més, per si no n’hi hagués prou, els terrenys cedits es troben entre dos centres educatius: des de l’Escola Eulàlia Bota, com hem pogut veure a les fotografies, i des de l’INS Dr. Puigvert, es poden contemplar perfectament les activitats dels Legionarios. Per part nostra, considerem d’extrema gravetat que a dia d’avui els infants i joves tinguin a l’abast les accions d’aquesta organització. Aquest no és, ni de bon tros, l’exemple que han de prendre els nostres escolars.

Per posar un exemple clar de la ideologia que transmeten els Legionarios, fem públiques unes fotografies de pintades realitzades per aquest col·lectiu que es poden veure des del pati de l’Escola Eulàlia Bota:

Per acabar, des de la CUP de Sant Andreu tornem a reiterar el nostre desacord i la nostra preocupació per la decisió de cessió de terrenys: davant d’aquestes circumstàncies, creiem que cal una rectificació urgent per part de l’Ajuntament. Així mateix, també volem mostrar públicament el nostre suport als col·lectius que ja s’han mobilitzat en contra de la cessió, donant exemple de consciència social i de capacitat d’autorganització veïnal. En aquesta línia, ens afegim a la convocatòria de manifestació que ha transmès l’assemblea del Sant Andreu Antifeixista pel proper diumenge 23 de febrer, a les 11.30 a la plaça Orfila, amb ànim de mostrar el rebuig popular sobre aquesta decisió política.

En memòria del mal que ha fet el feixisme arreu del món i al llarg de la història, demanem la retirada immediata de la cessió de terrenys a l’Hermandad de Antiguos Caballeros Legionarios, sota la màxima “Feixisme mai més, enlloc, contra ningú”.