Resum del debat electoral a st.Andreu amb tots els grups polítics. Organitzat per de Cap a Peus

Desenvolupament de l'ampliació de La Maquinista, qüestions urbanístiques que comportarà, construcció d'equipaments com l'escola...

La CUP ens oposem frontalment a l'ampliació de La Maquinista, així com que ens enfrontem als grans centres comercials en general. A Sant Andreu n'estem rodejats: La Maquinista, L'Heron City i l'Hipercor. Els centres comercials són l'entrada dels grans capitals, de les condicions laborals precàries, de la unificació de la oferta comercial, de l'ús dels transport privat i de la destrucció del teixit de poble: dormir a un lloc i comprar a un altre. La nostra aposta és pel comerç de proximitat -que no petit comerç- ja que aquest és el comerç que fa poble, que genera cohesió social i que en una situació d'emergència com l'actual amb un 20% de la població en situació de pobresa, és l’únic que pot fer de més i de menys amb la gent més necessitada. Volem un Sant Andreu amb comerç de proximitat i no amb grans infraestructures alienants.

Per nosaltres l'educació pública és un dret que no es pot subordinar als beneficis del capital. Les escoles es construeixen perquè es necessiten, no a canvi d'ampliacions. L'educació no es basarà en la renúncia del poble. No acceptem aquesta trampa. No ens obligaran a escollir entre comerç de proximitat o escola. Ho volem tot.

- Futur del projecte de l'AVE. Quan tindrem el cobriment de les vies? S'ha de replantejar el projecte? Fins quan les persones amb mobilitat reduïda no podran baixar a Sant Andreu Comtal?

Ens agrada que aquestes dues preguntes es lliguin, perquè precisament si consulteu la web de la Maquinista, informa que l'ampliació va lligada a un "canvi urbanístic del seu entorn que es troba en fase de desenvolupament i culminarà la seva expansió amb la nova estació intermodal de l’AVE-Sagrera." Els dos projectes formen part del mateix model de ciutat. Un model basat en la concentració de la riquesa en mans d'uns pocs. L'única finalitat dels plans urbanístics ha estat ser l'eina del capital per a enriquir-se en els anys de la bombolla immobiliària. Tant és així quan aquesta bombolla ha esclatat els plans han quedat a mitges.

Ho hem dit mil cops, amb el TAV ens estan estafant. Son quasi 20 anys de promeses no realitzades. De cultivar un espai per a la bombolla immobiliària que ha esclatat massa d'hora i de contenir la pau social amb el veïnat a base de promeses d'equipaments que ni hi són, ni hi seran si no afrontem una ruptura. La nostra aposta pels terrenys del TAV és aturar les obres deixant operatius els mitjans de transport de proximitat i rodalies. El TAV és un transport de connexió de ciutats al servei d'interessos contraris als de treballadors i treballadores de Sant Andreu; tant perquè només l'usaran fora d'espais laborals, com per l'agressió ecològica al territori. Les línia del TAV -a la que la CUP s'hi va oposar- ja té una estació a la ciutat. No ens en cal una altra i menys si és per generar un nou centre comunicatiu que aculli un disbarat com el de Sagrera Kids.

I l'estafa del TAV té conseqüències arreu, a la manca d'equipaments de la Sagrera que s'havien de construir amb les plusvàlues generades de l'especulació urbanística (la bombolla ha esclatat, no hi ha hagut plusvàlues: no hi ha equipaments). Igualment ha afectat al servei de rodalies i a aturar la línia 9 del metro, ja que bona part dels diners han anat al TAV. I les obres eternes han afectat de forma greu a la convivència veïnal, han separat encara més el districte i directament impedeixen l'ús d'un transport popular i de proximitat com és el tren de rodalies a les persones amb mobilitat reduïda. Una vergonya que té responsables, el gran capital que s'aprofita de nosaltres. L'any 2013 les rendes més altes de la ciutat van veure créixer un 30% els seus patrimonis.

- Carrer Gran, hem d'anar cap a un carrer Gran encarat als vianants (pacificat-peatonalitzat), o bé hem de preservar el trànsit rodat per donar visibilitat a Sant Andreu?

Reconeixem que el debat és complex, i per tant ens allunyem de qualsevol postura simplista. Ara bé, nosaltres volem un Sant Andreu per les persones on el cotxe tingui un paper cada cop més residual. El transport públic, la bicicleta i els vianants ens hem d'anar apropiant mica en mica de l'espai públic. Per això apostem per la pacificació del Carrer Gran, però emmarcat amb un pla integral, repensant la circulació de tot Sant Andreu.

Però com que ho volem tot, no ens agrada la idea d'un carrer per passejar i un gran centre comercial per comprar. Creiem que cal prendre les mesures que siguin necessàries per a mantenir i potenciar un comerç de proximitat de qualitat amb uns carrer per a que les persones tinguin una vida més senzilla i agradable. Tot ha d'anar enfocat cap a la cohesió social, és el nostre objectiu i hi casen tant la pacificació com l'aposta pel comerç de proximitat.